tiistai 7. heinäkuuta 2015

Kajakkivaurion jälkilöylyt

Miunn 2v vanha, noin 2300km melottu BigFoot meni ja hajosi, kesken retken. Tavalla jolla se ei saisi hajota. Olen pitänyt kalustoani hyvänä, ei ole kolhittu kivissä, ei pompittu päällä, tai vedetty räikällisillä kuormaliinoilla kiinni katolle. Normikäyttöä, jossa pohja tietysti välillä kolisee kiviin ja retkillä rantautuessa tulee taatusti käytön jälkiä. Ihan normaalia kajakin kulumista siis.

Minun vastuulla olisi tietysti ollut havaita, että sauma on lähtenyt liikkeelle, vaikkei sellaista pitäisi tapahtua. Ainakaan tämän ikäisessä kajakissa. Sauma petti juuri siltä puolelta, joka on aina poispäin, kun kajakki on hyllyssä. Kun nostin kajakin hyllystä ja hyllyyn, niin nostin aina siltä toiselta puolelta, jossa ei ole vauriota. Jos olisi ollut toisin, olisinko huomannut asian? Tai olisiko paatti hajonnut jo aikaisemmin, kun olisin nostellut sitä aukosta siltä puolelta josta liimaus oli pettämässä? Mene ja tiedä, turhaa jossittelua.

Heti MA soitin Welhonpesään ja selitin asian. Tietysti tiesin, että pakkohan minun on paatti viedä näytille, ei tällaista asiaa voi hoitaa puhelimessa, mutta minusta oli ihan vaan kohteliastakin antaa ennakkovaroitus. Kerroin lyhyesti puhelimessa mitä oli tapahtunut ja odotetusti pyydettiin tuomaan kajakki sinne näytille.

Onneksi kesäloma alkoi juuri, joten pojat autoon, kajakki katolle ja kohti Welhonpesää.

Nyt pitää mainita sellainen asia, että minä pidän Bigfootista paljon. Se on tilava, sekä melojalle, että tavaroille. Todellinen pitkänmatkan paatti. Vakaa ja silti aika ketterä. Nenän edessä on päiväluukku, joka on minulle ihan must. Jos nyt jostain pitää nipottaa, niin ei ole sieltä nopeimmasta päästä, mutta en ole minäkään. Korkea kansi on varsinainen tuulensieppaaja, ja antaa paatille pullean ulkonäön.
Peräsin herättää ihmisissä ristiriitaisia tunteita, mutta kun evää siihen ei saa, niin pakko se on jollain trimmata tuulessa. Lyhyesti: minun on hyvin vaikea löytää korvaavaa muovikajakkia, jossa olisi vastaavat ominaisuudet. Ehkä lähin vaihtoehto olisi samanlainen Etain, jonka Antti juuri osti.

Welhonpesässä vastaanotto oli jälleen kerran todella ystävällinen. Nostimme kajakin korjaamon puolella ja selostin mitä oli tapahtunut, miten se korjattiin saaressa jne. Antti oli jo ehtinyt laittamaan kuvan vauriosta blogiin ja siitä kuulemma näkyi selvästi, että valmistusvirhe. Jotain oli mennyt liimauksessa pieleen, eikä joltain matkalta ollut liimautunut kunnolla, tai ollenkaan.

Tämä myös selittää sen, että minun BigFoot ei ole ollut kovin kuiva yksilö. Aina ollut lastiruumassa, boksissa, päiväluukussa jne, lenkin jälkeen vähän vettä. Luukkuja tuli vaihdettua ja ehkä hieman auttoi, mutta ei kuitenkaan ratkaissut asiaa lopullisesti. Vettä ei ole ollut koskaan hälyttävästi ja aina sen on voinut selittää esim. sillä, että minä vaan tykkään kanttailla, tehdä alatukikäännöksiä jne. eikä ne aukkarit aina niin tiukkoja ole. Totuus ilmeisesti kuitenkin oli, että sitä vettä meni siellä listan välissä piilossa, ilman sen suurempaa logiikkaa, satunnaisiin paikkoihin. Selvisi sitten sekin mysteeri.

Jälleen kerran, itsestäänselvää näin jälkikäteen, mutta jos vaurio on piilossa listan alla ja paatti on alta 2v vanha, niin eipä tullut mieleenkään moinen vaihtoehto.

Olin tietysti miettinyt kaikenlaisia vaihtoehtoja, mutta Welhonpesän ratkaisu kyllä yllätti reiluudellaan ja suoraselkäisyydellään. Minulta kysyttiin tasan yksi asia: Haluanko uuden samanlaisen, vai vaihdetaanko johonkin ihan toiseen malliin?

Olin miettinyt jotain rotaatiovalettua, yhtä kappaletta olevaa paattia, mutta kun niissä kaikissa oli jotain, joka ei miellyttänyt. Niinpä päädyin ottamaan "vaihdossa" samanlaisen uuden BigFootin. Welholaisten kanssa minulle selvisi miten se Bigfoot pistetään kasaan, ja prosessi itsessään on hyvä, nyt vain kävi hiton huono tuuri. Eli luotan jatkossakin isojalkaan.

Tahdon vielä erikseen kiittää Welhonpesän henkilökuntaa asian hoitamisesta. En ole kai koskaan saanut näin hyvää palvelua mistään. Jos minulla joskus on rahat kasassa siihen TideRace Exploreen, niin tiedätte kyllä mistä minä sen käyn hakemassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti