keskiviikko 5. marraskuuta 2014

PSS

Pidä Saaristo Siistinä Ry jäsenlehti "roope", kolahti eilen postiluukusta.

Kanteen oli nostettu kaksi artikkelia, joista toinen kertoi ennätyksellisesti sinileväkesästä, ja toinen "Siisti biitsi" tempauksesta. Se varsinainen pommi, jonka ainakin minä olisin nostanut kanteen, löytyi kuitenkin pääkirjoituksesta. Yhdistyksen huoltoalukset ovat elinkaarensa päässä. Nykyisellä rahoituksella yhdistys pystyy rahoittamaan perustoiminnan, mutta sillä ei uusia aluksia hankita.

Sisällä lehdessä oli kaksi  artikkelia, joissa esiteltiin kahden aluksen kesää. Kiireistä on ollut. Helteet, sitten kun ne alkoivat, ajoivat ihmiset vilvoittelemaan veden äärelle. Normaalisti M/S Roope, joka operoi saaristomerellä, purkaa keräämänsä roskalastit 2-3 kertaa viikossa, eli noin joka toinen päivä. Helteiden aikaan lasti piti käydä purkamassa joka ikinen päivä. Tämä tietysti aiheutti sen, että aikataulu sukkasi jne. Kierre oli valmis, ja jos miehistöä pystyykin kierrättämään lepovuoroon, niin alusta ei. Suuri työmäärä rasitti alusta, ja vikoja alkoi ilmetä. Kiireen takia ei kunnon remppaan kyetty, vaan jotenkin nilkutettiin kiireisin aika ohitse. Vasta syyskuussa oli aikaa nostaa alus ylös telakalle korjauksia varten.

PSS tekee arvokasta työtä ja pienellä budjetilla. Jäseniä yhdistyksellä on 13 000kpl, jäsenmaksu on 30€/vuosi ja budjetti noin 1,2 miljoonaa euroa. Tuolla summalla yhdistys ylläpitää ja huoltaa 200 jätepistettä, yhtä montaa käymälää ja kymmeniä imutyhjennysasemia. Aluksia on 4kpl isompia (12-15m) ja "muutamia" pienempiä huoltoaluksia. Sanoisin, että melko kustannustehokasta.

Kuva Roope-aluksesta, jossa kukkurallaan oleva lasti, oli pysähdyttävä. Yhdellä aluksella tuollainen määrä roskaa pois saaristosta joka ikinen päivä? En taida jatkossa kauheasti paukutella henkseleitä, jos KoMe retkiltä tuon aina sen yhden muovipussillisen jätettä pois saaresta.

Pääkirjoituksessa PJ kuuluttaa jäseniltään ideoita, miten uusien aluksien rahoitus saataisiin järjestettyä. Harvoin on ollut olo yhtä voimaton. Kai tässä yhden "siisti biitsi" tempauksen saisi keväällä organisoitua, mutta mistä hankkia rahoitus uuteen huoltoalukseen? Eikä vain yhteen, vaan useampaan?

Siksi tämä kirjoitus. Hieman näkyvyyttä yhdistykselle, joka ei taida paljoa itseään mainostaa. Jos vaikka saisi edes pari uutta jäsentä.


1 kommentti: